Ciencias Sociales y Humanidades

PK – 204 – SH Conoce la Programación Neurolingüística y cambia tu vida

  • Categoría: Pandilla Kids (3ro., 4to., 5to. y 6to. Año de primaria)
  • Área de participación: Ciencias Sociales y Humanidades
  • Asesor: JESSICA DANIELA CERVANTES MARTÍNEZ
  • Autor: Ana Laura Anselmo Perez ()

Resumen

Mi proyecto sobre la Programación Neurolingüística nos ayuda a entender el infinito potencial que tiene nuestra mente y nos da herramientas para poder desarrollarla. También nos da una alternativa  de mejorar nuestra vida en todos los ámbitos. Físico, Social, emocional, las posibilidades son innumerables. Por eso en este proyecto puedo mostrar a las personas  una alternativa para resolver nuestros  problemas en la vida diaria, incluso llegar a tener otra forma de pensar y de percibir las cosas.

Pregunta de Investigación

¿De qué manera nos beneficia la PNL en nuestra vida diaria?

Planteamiento del Problema

En la actualidad sufrimos de limitaciones que nosotros mismos nos formamos con el paso del tiempo, por ejemplo, si somos capaces de resolver problemas de una manera diferente a la que estamos acostumbrados, o tal vez, si podemos leer un libro en cuestión de minutos, estudiar para un examen sin tener que perder horas de nuestro tiempo, cosas que nos parecen imposibles a simple vista pero con técnicas adecuadas podemos lograr esto y muchas cosas más.

No sólo en la cuestión académica, la forma de cómo hacemos amigos o incluso en nuestra forma de sentir.

Antecedentes

Programación Neurolingüística:

PROGRAMACIÓN: La manera que podemos escoger para organizar nuestras ideas y obtener resultados favorables.

NEURO: Todo comportamiento proviene de nuestros procesos neurológicos a través de nuestros sentidos: olfato, gusto, visión, audición, tacto y sentimiento.

LINGÜÍSTICA: Es la manera de ordenar nuestros pensamientos y conducta para comunicarnos con los demás.

Podemos decir que la programación neurolingüística es un conjunto de modelos, habilidades y técnicas para pensar y actuar de forma efectiva. También se dice que es un arte y una ciencia.

¿Por qué arte?

Porque cada uno de nosotros da su toque personal.

¿Por qué ciencia?

Porque existen métodos y procesos usados para obtener resultados sobresalientes.

Entonces podemos decir que la PNL es una forma de descubrir y sacar a la luz lo mejor de nosotros, ya sea en la escuela para acelerar el aprendizaje o en el trabajo para tener resultados efectivos.

La PNL comenzó a principios de los años 70, como resultado de la colaboración entre John Grinder que era profesor, ayudante de lingüística en la Universidad de California en Santa Cruz, y Richard Bandler, estudiante de psicología. Juntos estudiaron a tres psiquiatras: Fritz Perls, innovador psicoterapeuta y creador de la terapia Gestalt; Virginia Satir, psiquiatra familiar y Milton Ericson famoso Hipnoterapeuta.

Bandler y Grinder solo querían identificar patrones empleados por los mejores psiquiatras, los depuraron y construyeron un modelo que puede emplearse para una comunicación efectiva, cambio personal, aprendizaje acelerado y mayor disfrute de la vida.

Sus primeros descubrimientos son: The structure of magic 1 and 2, patterns 1 and 2.

John y Richard también trabajaron con Gregory Bateson, antropólogo británico y de esta colaboración la PNL se desarrolló en dos direcciones:

-Proceso para descubrir patrones y sobresalir en un campo.

-Formas efectivas de pensar y comunicarse.

MAPAS Y FILTROS

Sea como sea el mundo, usamos los sentidos para explorarlo y delimitarlo, el mundo es tan ilimitado pero solo percibimos una pequeña parte de él. Es nuestra experiencia única de acuerdo a nuestra cultura, lenguaje, creencias, valores, intereses y suposiciones. Así es que los mapas nos ayudan a ordenar y seleccionar información y los filtros a percibir información sobre nuestras creencias, valores y/o intereses.

Cambiando nuestros filtros, podemos cambiar nuestro mundo.

 

Algunos de los filtros básicos de la PNL se llaman marcos de conducta, estos consisten en formas de pensar acerca de cómo actuamos.

PRIMER MARCO: Se refiere a nuestros objetivos.  ¿Qué quiero?

SEGUNDO MARCO: Consiste en preguntarse ¿Cómo? más que ¿Por qué?

TERCER MARCO: Interacción frente al fracaso, aprender de nuestros errores.

CUARTO MARCO: Consiste en ser realistas, enfocarnos más en nuestras posibilidades que en nuestras necesidades.

Si nosotros hacemos lo que hemos hecho siempre, entonces obtendremos lo que siempre hemos obtenido. Si lo que estamos haciendo no funciona, entonces hagamos otra cosa.

Esto es lo que la PNL nos muestra, cuantas más opciones tengamos, mayores serán nuestras oportunidades de éxito.

Si nosotros hacemos lo que hemos hecho siempre, entonces obtendremos lo que siempre hemos obtenido. Si lo que estamos haciendo no funciona, entonces hagamos otra cosa.

Esto es lo que la PNL nos muestra, cuantas más opciones tengamos, mayores serán equipos de trabajo y, a la vez el desempeño de sus líderes, en la salud, para cambiar hábitos disfuncionales, o tratar adicciones, y en el marco de las psicoterapias, esencialmente, tratando fobias.

PNL para niños: cómo se desarrolla el cerebro infantil

La PNL para niños se basa en la psicología clínica que nos muestra que el cerebro de un niño, y de una niña, se empieza a desarrollar prácticamente desde las primeras semanas de gestación.

Después, el siguiente evento que va a marcar la vida de un niño o de una niña es el nacimiento.

De hecho, nosotros podemos ver las huellas emocionales de nuestro nacimiento todos los días en el comportamiento de los adultos.

Por ejemplo, un niño que nace horas, días o semanas antes de lo planeado siempre va a ser una persona desesperada, que va a querer ver resultados muy rápido en todo lo que hace.

En cambio, un niño que nace en la fecha programada, en un parto inducido, va a tener una actitud más pasiva, va a ser un adulto muy tranquilo, que planea hasta el último detalle de su vida, etc. Una de las técnicas más utilizadas para niños, es la técnica de la Hipnopedia, la cual se basa en el maravilloso poder de las palabras y la hipnosis.

 

 

TECNICA DE LA HIPNOPEDIA

1.- Espera a que tu hijo se duerma, debes esperar a que entre en la fase MOR (movimiento ocular rápido) o REM en inglés, que es la fase en la que empezamos a mover los ojos en medio del sueño. Si no puedes encender la luz para saber cuándo entra tu hijo en esta fase el Dr. Edmundo Velasco recomienda que lo hagas 3 horas después de que se empezó a dormir. Si tu hijo es pequeño va a entrar en esta fase un poco antes.

2.- Siéntate a un lado de la cama de tu hijo o de tu hija y háblale, con voz baja para evitar que se despierte durante 10 minutos todos los días durante 21 días.

En ese momento debes decirle qué es lo que quieres que haga, recuerda, no debes usar el verbo ser.

Además, evita usar la palabra NO y evitar decirle cosas como “tú no eres un niño muy travieso” porque la mente inconsciente del niño en ese momento solo va a reconocer este tipo de frases como una orden.

Y va a escuchar que le dices “tú eres un niño muy travieso”

En lugar de eso tú debes decirle todas las cosas buenas que quieres que él o ella hagan. Por ejemplo; si quieres que deje de mojar la cama puedes decirle algo como:

“mañana, cuando despiertes, te vas a sorprender porque tú vas a ver que tu cama va a estar seca”

Si es adolescente y quieres que se aplique más a la escuela puedes decirle algo como:

“Tú vas a estudiar mucho y vas a sacar muy buenas notas”

O, por ejemplo, si tu dudaste en algún momento cuando estabas embarazada e hiciste un intento de abortar y ahora tu hijo es muy conflictivo e incluso abusa de los demás siéntate al lado de la cama y explícale lo que pasó. Dile algo como:

“Hijo (usa su nombre) cuando tu ibas a nacer yo estaba confundida, tenía muchos problemas y alguna vez quise hacerte daño, sin embargo, después reflexioné y empecé a desear que nacieras con mucho amor. Y desde que naciste te quiero mucho; etc. etc”

Y al final decirle: “hijo/hija yo te amo”

Incluso vas a ver cómo te va a empezar a respetar más y a hacerte caso en todo lo que dices, todos los días de verdad, es sorprendente. Ahora, para programar la mente inconsciente de tu hijo o hija para que se convierta en un adulto exitoso debes hacerlo durante 21 días.

¿Por qué 21 días?

Porque los especialistas en estudios de la mente humana han descubierto que los seres humanos necesitamos 21 días para aprender o para abandonar cualquier hábito.

PENSAR ES HACER

De la calidad de los pensamientos y sentimientos que el ser humano tenga, depende la calidad de su vida.

Desde la tercera semana de gestación el ser humano puede ser ya un fracasado. Aún no ha nacido y ya comienza a escuchar la palabra “no”: “Ese hijo no es mío”, o “Si estas embarazada no es problema mío” o “Yo no quería tener más hijos”.

De acuerdo con estudios realizados, un niño entre los 0 y los 7 años escucha el NO unas 100 mil veces; 43 veces diarias si es en Estados Unidos y unas 57 veces al día si es en Colombia.

“Las veces que su cerebro escucho la palabra NO, se lo creyó. Lo que hace la Programación Neurolingüística, PNL, es empezar a reprogramar o regrabar ese casete o disco duro que tenemos en el cerebro para sacar ese Ser de Excelencia que todos llevemos dentro”.

Uno de los pilares fundamentales de la PNL es aumentar la confianza del ser humano en sí mismo, a partir de reconocer el poder de su mente, mostrarle a la gente que tiene un cerebro sin estrenar, con un poder subutilizado -el del inconsciente- para empezar a ampliarlo, a proyectarlo.

Para empezar, el individuo debe saber que su vida está marcada por lo que piensa. Las creencias hacen que se vuelvan realidad porque la PNL se basa en esa tesis: “Pensar es igual que hacer”.

¿Por qué si unos dicen que estamos en crisis otros prosperan en medio de la adversidad? Para los primeros está una realidad que escuchan todos los días en el noticiero, en los periódicos, en la radio, y lo repiten tanto los mercaderes del derrotismo que su clientela termina comprándola volviéndola su verdad diaria. Otros apenas la escuchan y no se identifican mentalmente con ella ni con todo lo que consigo trae. Asumen la crisis como una oportunidad para salir adelante. Es allí cuando los creativos se tornan en triunfadores.

El ser humano es un estado de Energía y este nivel aumenta cuando tenemos pensamientos positivos y de felicidad. De igual forma disminuye cuando tiene sentimientos negativos o de melancolía.

Está comprobado el poder de la Oración, pues aumenta la energía de la persona, mientras que cuando se mira con morbo o con envidia a alguien, disminuye su energía. El pensamiento es una energía que bloquea o ayuda, según el caso.

 

Objetivo

Conocer la programación Neurolingüística y sus herramientas, para desarrollar nuestras habilidades de aprendizaje y mejorar la forma de resolver situaciones o conflictos en nuestra vida.

Justificación

Yo quiero aprender a utilizar la  Programación Neurolingüística (PNL) para desarrollar mis habilidades de aprendizaje, y así enseñar a las personas que me rodean a aprovechar algunas de las técnicas de programación y mostrarles que existen otras formas de resolver problemas.

Mediante las técnicas de programación neurolingüística mejoraremos la forma de ver los retos o conflictos del día a día y nos ayudará a tener una relación más empática y cordial con las personas que nos rodean.

Hipótesis

Si logro conocer la programación neurolingüística, entonces podré mostrar a otras personas como pueden mejorar su vida tan solo con cambiar su forma de pensar y de ver las cosas.

Método (materiales y procedimiento)

Para mi primer experimento con una de las técnicas de PNL escogí la técnica del sueño, esta técnica nos ayuda a dormir de una manera sencilla y rápida, ya que hay muchas personas que les cuesta trabajo dormir aun estando muy cansadas y a altas horas de la noche.

Pasos:

1.-Tenemos que estar acostados y relajados, debemos hacer un par de respiraciones profundas.

2.-Cerrar nuestros ojos y mantenerlos así en todo momento.

3.-Imaginemos un círculo y dentro de él se encuentra un número, es el número 100.

4.-Después vamos a quitar el número 100 del centro del círculo sin que nuestro círculo desaparezca, solo va a desaparecer el número.

5.-Inmediatamente vamos a imaginar el número siguiente en orden descendente, el número 99.

6.-Después quitamos ese número y vamos con el 98.

7.-Y así sucesivamente vamos disminuyendo nuestro número sin quitar el contorno de nuestro círculo, hasta quedar profundamente dormidos.

 

La primera vez que realicé esta técnica llegué hasta el número 78, ya que al día siguiente que desperté no recordaba haber llegado a más números. Con la ayuda de mis papás que fueron los que monitorearon mi sueño, ellos me comentan que logré dormirme en mucho menos tiempo que el acostumbrado, por lo regular tardaba entre 30 y 40 min para poder dormirme. Y aplicando esta técnica solo tarde 10 min. Ya que al imaginar los números en orden descendente, nuestro cerebro comienza a relajarse de todos nuestros pensamientos y nos cuesta menos trabajo dormir.

 

Para mi segundo experimento realicé una técnica que se llama técnica de globos, esta técnica puede ayudar especialmente a los niños pequeños a disminuir o desaparecer dolores o malestares, tales como dolor de cabeza, dolor de estómago, o cualquier otro padecimiento, con el debido grado de concentración, es mucho más fácil que un niño aplique esta técnica y no un adulto, por la imaginación que tenemos los niños a comparación de los adultos, que con  el paso del tiempo van perdiendo poco a poco.

Pasos:

1.-Tenemos que estar en una posición cómoda y relajada.

2.-Cerramos nuestros ojos y realizamos dos respiraciones profundas.

3.-Identificamos el dolor o el malestar que tengamos en ese momento.

4.-Le vamos a dar un nombre a ese malestar, por ejemplo; a mi dolor de cuello le voy a llamar (dolor).

5.-Después vamos a imaginar esa palaba en nuestra mente, ¿De qué color está dibujada?, por lo regular las personas asociamos la palabra dolor con el color negro o gris.

6.-Todo esto lo hacemos con los ojos cerrados en todo momento.

7.-Después imaginemos que cada letra de la palabra dolor tiene debajo de ella una pequeña llave o un grifo como la de un lavabo.

8.-Después imaginamos que abrimos esa llave y vaciamos todo el color con el que nos imaginamos la palabra dolor, ya sea negro, gris, o cualquier color en el que hayamos pensado. Solo van a quedar las letras huecas, sin ningún color dentro.

9.-Ahora vamos a rellenar esas letras de colores claros, de preferencia colores pastel, azul, rosa, morado, verde, el color que más nos guste pero deben de ser colores claros.

10.-En seguía vamos a imaginar que cada letra de la palabra dolor está atada a un pequeño globo y que se van flotando poco a poco hasta que desaparecen de nuestra vista.

11.-Después abrimos nuestros ojos y sentimos los resultados.

En esta técnica la realicé con mi hermana, tardamos alrededor de 15 min en realizarla, no sentimos algún cambio inmediatamente, pero ya sabiendo las instrucciones sin tener que leerlas, poco a poco realizamos nuevamente el ejercicio hasta que en verdad sentimos un cambio en nuestro malestar. Realmente es un ejercicio mucho más fácil de realizar para un niño que para un adulto, por el grado de imaginación que podemos llegar a tener los niños.

TECNICA PARA RETENER INFORMACION SOBRE ALGUN TEXTO QUE ESTEMOS LEYENDO.

 

Pasos:

 

1.-Relaja tu cuerpo y toma un par de respiraciones profundas. esto nos dará mayor lucidez. Nuestras neuronas tendrán más oxígeno. Al tener mayor lucidez tienes mayor energía y estás más receptivo para aprender. Tu cerebro cambia a las ondas alfa, que permiten un  aprendizaje más rápido y mejor memoria.

2.- . Manda una orden a tu cerebro: “Yo me concentro”, “Yo aprendo rápido”, “Mi mente registra lo que leo”. Elabora tu propia frase para dirigir tu mente. Respira profundamente.

3.- Una vez preparados para la lectura podemos iniciar y esto nos llevará a comprender la lectura con los dos hemisferios (hemisferios cerebrales) es decir; por un lado comprender lógicamente el contenido y por otro, sentirlo e interpretarlo.

Galería Método

Resultados

Las técnicas de programación neurolingüística me ayudaron a darme cuenta del increíble potencial que tiene mi cerebro, y de que tan solo basta con darle el estímulo adecuado para lograr lo que me proponga.

Galería Resultados

Discusión

Conclusiones

Las técnicas de PNL (Programación Neurolingüística) utilizadas frecuentemente, ayudan y estimulan al cerebro a tener una mayor actividad neuronal,  para poder solucionar problemas de una manera más rápida y eficiente. Teniendo así una mejor calidad de vida.

Bibliografía

BIBIOGRAFÍA

*Manual de Técnicas de PNL

Estrategias en Programación Neurolingüística

Laura Elena Armas

Coral Von Ruster

*www.estrategiaspnl.com

* Borgo, A. J. (2006). Programación Neurolingüística: El espejismo para ejecutivos. El Ojo escéptico. http://www.elojoesceptico.com.ar/revistas/eoe06/eoe0605



PK – 204 – SH Conoce la Programación Neurolingüística y cambia tu vida

Summary

My project on Neurolinguistic Programming helps us to understand the infinite potential that our mind has and gives us tools to develop it. It also gives us an alternative to improve our lives in all areas. Physical, Social, emotional, the possibilities are innumerable. So in this project I can show people an alternative to solve our problems in daily life, even get to have another way of thinking and perceiving things.

Research Question

How does NLP benefit us in our daily life?

Problem approach

At present we suffer from limitations that we ourselves form over time, for example, if we are able to solve problems in a different way than we are used to, or maybe, if we can read a book in a matter of minutes, study for an exam without having to waste hours of our time, things that seem impossible to the naked eye but with proper techniques we can achieve this and many more things.Not only in the academic question, the way we make friends or even in our way of feeling.

Background

Neuro-Linguistic Programming:PROGRAMMING: The way we can choose to organize our ideas and obtain favorable results.NEURO: All behavior comes from our neurological processes through our senses: smell, taste, vision, hearing, touch and feeling.LINGUISTICS: It is the way to order our thoughts and behavior to communicate with others.We can say that neurolinguistic programming is a set of models, skills and techniques to think and act effectively. It is also said to be an art and a science.Why art?Because each one of us gives his personal touch.Why science?Because there are methods and processes used to obtain outstanding results.Then we can say that NLP is a way to discover and bring out the best in us, whether at school to accelerate learning or at work to have effective results. The neurolinguistic programming has its origin in the United States with the advance of cybernetics and computing. Its name has to do with the language of the cybernetic world: it is believed that human beings organize -through our nervous and neurological systems- all the components that we receive as information through our senses. We organize it in sequences and that internally determines how we feel at some point, how we predispose ourselves to a certain situation and, according to this internal state, then we act.NLP began in the early 1970s, as a result of collaboration between John Grinder who was a professor, assistant professor of linguistics at the University of California at Santa Cruz, and Richard Bandler, a student of psychology. Together they studied three psychiatrists: Fritz Perls, innovative psychotherapist and creator of Gestalt therapy; Virginia Satir, family psychiatrist and famous Milton Ericson Hypnotherapist.

Bandler and Grinder just wanted to identify patterns used by the best psychiatrists, refined them and built a model that can be used for effective communication, personal change, accelerated learning and greater enjoyment of life.His first discoveries are: The structure of magic 1 and 2, patterns 1 and 2.John and Richard also worked with Gregory Bateson, British anthropologist and from this collaboration NLP developed in two directions:-Process to discover patterns and excel in a field.-Effective ways of thinking and communicating.MAPS AND FILTERSWhatever the world may be, we use the senses to explore and delimit it, the world is so unlimited but we only perceive a small part of it. It is our unique experience according to our culture, language, beliefs, values, interests and assumptions. So maps help us sort and select information and filters to perceive information about our beliefs, values ​​and / or interests.By changing our filters, we can change our world. Some of the basic filters of NLP are called behavioral frameworks, these consist of ways of thinking about how we act.FIRST FRAME: Refers to our objectives. What do I want?

SECOND FRAME: Consists in asking how? more than why?THIRD FRAME: Interaction with failure, learn from our mistakes.FOURTH FRAME: Consists in being realistic, focusing more on our possibilities than on our needs.If we do what we have always done, then we will get what we have always obtained. If what we are doing does not work, then let’s do something else.This is what NLP shows us, the more options we have, the greater will be work teams and, at the same time, the performance of their leaders, in health, to change dysfunctional habits, or to treat addictions, and within the framework of psychotherapies , essentially, treating phobias.NLP for children: how childhood brain developsNLP for children is based on clinical psychology that shows that the brain of a child, and a girl, begins to develop practically from the first weeks of pregnancyThen, the next event that will mark the life of a boy or girl is birth.In fact, we can see the emotional traces of our birth every day in the behavior of adults.For example, a child born hours, days or weeks earlier than planned will always be a desperate person, who will want to see results very quickly in everything he does.In contrast, a child born on the scheduled date, in an induced delivery, will have a more passive attitude, will be a very calm adult, who plans to the last detail of his life, etc. One of the most used techniques for children, is the technique of Hypnopedia, which is based on the wonderful power of words and hypnosis.

HIPNOPEDIA TECHNIQUE1.- Wait for your child to fall asleep, you must wait for him to enter the MOR phase (rapid eye movement) or REM in English, which is the phase in which we begin to move our eyes in the middle of sleep. If you can not turn on the light to know when your son is in this phase, Dr. Edmundo Velasco recommends that you do it 3 hours after you started sleeping. If your child is small, he will enter this phase a little earlier.2.- Sit on the side of your son’s or daughter’s bed and talk to him, in a low voice to avoid him waking up for 10 minutes every day for 21 days.At that moment you should tell him what you want him to do, remember, you should not use the verb to be.Also, avoid using the word NO and avoid saying things like “you are not a very naughty child” because the unconscious mind of the child at that time will only recognize these types of phrases as an order.And he’s going to hear you say “you’re a very naughty boy”Instead, you should tell him all the good things you want him or her to do. For example; If you want to stop wetting the bed you can say something like:”Tomorrow, when you wake up, you will be surprised because you will see that your bed will be dry”If you are a teenager and you want to apply more to the school you can say something like:”You are going to study hard and you will get very good grades”

Or, for example, if you doubted at some point when you were pregnant and you made an attempt to abort and now your child is very conflicted and even abuses others sitting at the side of the bed and explain what happened. Say something like:”Son (use his name) when you were born I was confused, I had a lot of problems and sometimes I wanted to hurt you, however, later I reflected and began to wish you were born with a lot of love. And since you were born I love you so much, etc. etc.”And in the end say: “son / daughter I love you”You’re even going to see how you’re going to start respecting more and paying attention to everything you say, every day really, it’s amazing. Now, to program the unconscious mind of your son or daughter to become a successful adult you must do it for 21 days.Why 21 days?Because specialists in studies of the human mind have discovered that human beings need 21 days to learn or to give up any habit.MAGIC ABECEDARY TECHNIQUEThe alphabet game is one of the neurolinguistic programming techniques that can help us achieve a high performance state. This technique was developed by John Grinder and Roger Tabb.Neurophysiologically this is one of the most complete exercises, since it balances the brain chemistry and the intersinapsis of both hemispheres. It balances the spatial visual area of ​​the right side of the brain, with the verbal area of ​​the left side of the brain, and these with the motor cortex, the auditory area and the kinesthetic memory.Connecting the conscious mind with the unconscious and favoring the ALPHA waves.Alpha waves are the basis to improve the potential of our mind, increase memory or improve the ability to concentrate. Alpha waves are one of four types of wave that our brain produces and that function as electrical impulses that connect neurons. For the proper functioning of our mind, relaxation, rest and restful sleep are essential for good health and help the brain to regenerate and be in shape.Alpha waves originate in the occipital lobe when we are resting, but not asleep and accelerate its functioning when we are attentive to visual stimulation and movement.

Those moments before falling asleep, that time of rest in the grass looking to the sky, when we are floating in the sea, are the moments in which the alpha waves are in full activity. That is why they are so important to carry out activities such as studying or better understanding some subject, they allow us to have a greater degree of concentration in what we are doing.THINK IS TO DOThe quality of your life depends on the quality of the thoughts and feelings that the human being has.From the third week of gestation the human being can already be a failure. He has not been born yet and he already begins to hear the word “no”: “That son is not mine”, or “If you are pregnant it is not my problem” or “I did not want to have more children”.According to studies carried out, a child between 0 and 7 years old listens to NO about 100 thousand times; 43 times a day if it is in the United States and 57 times a day if it is in Colombia.”The times your brain heard the word NO, you believed it. What Neurolinguistic Programming does, NLP, is to start reprogramming or re-recording that cassette or hard disk that we have in our brains to get that Being of Excellence that we all carry inside. “One of the fundamental pillars of NLP is to increase the confidence of the human being in himself, starting from recognizing the power of his mind, showing people that he has a brain that is not brand new, with an underused power -the power of the unconscious- to start to expand it, to project it.To begin with, the individual must know that his life is marked by what he thinks. Beliefs make them come true because NLP is based on that thesis: “Thinking is the same as doing”Why, if some say we are in crisis, others prosper in the midst of adversity? For the former, there is a reality that they hear every day on the news, in the newspapers, on the radio, and the merchants repeat so much of the defeatism that their customers end up buying it, turning it into their daily truth. Others barely hear her and do not identify with her mentally or with all that I get. They assume the crisis as an opportunity to get ahead. It is there when creatives become winners.The human being is a state of energy and this level increases when we have positive thoughts and happiness. Similarly, it diminishes when you have negative feelings or melancholy.The power of Prayer is proven, since it increases the person’s energy, whereas when one looks with morbidity or envy at someone, their energy diminishes. Thought is an energy that blocks or helps, depending on the case.

Objective

Knowing Neurolinguistic programming and its tools, to develop our learning skills and improve the way to resolve situations or conflicts in our life.

Justification

I want to learn to use Neurolinguistic Programming (NLP) to develop my learning skills, and thus teach the people around me to take advantage of some of the programming techniques and show them that there are other ways to solve problems. By programming techniques neurolinguistics we will improve the way of seeing the challenges or conflicts of the day to day and it will help us to have a more empathetic and cordial relationship with the people that surround us.

Hypothesis

If I get to know neurolinguistic programming, then I can show other people how they can improve their life just by changing their way of thinking and seeing things

Method (materials and procedure)

For my first experiment with one of the techniques of NLP I chose the technique of sleep, this technique helps us to sleep in a simple and fast way, since there are many people who have a hard time sleeping even when they are very tired and late at night .  SLEEP TECHNIQUESteps:1.-We have to be lying down and relaxed, we must do a couple of deep breaths.2.-Close our eyes and keep them that way at all times.3. Imagine a circle and inside it you will find a number, it is the number 100.4.-Then we will remove the number 100 from the center of the circle without our circle disappearing, only the number will disappear.5.-Immediately we will imagine the next number in descending order, the number 99.6.-Then we remove that number and we go with 98.7.-And so on, we decrease our number without removing the contour of our circle, until we are deeply asleep. The first time I did this technique I got to number 78, since the next day I woke up I did not remember having reached more numbers. With the help of my parents who were the ones who monitored my dream, they tell me that I managed to sleep in much less time than usual, usually took between 30 and 40 minutes to sleep. And applying this technique only 10 min. Because when imagining the numbers in descending order.Our brain begins to relax from all our thoughts and it costs us less work to sleep. For my second experiment I performed a technique called balloon technique, this technique can help especially small children to diminish or disappear pains or discomforts, such as headache, stomach pain, or any other condition, with the appropriate degree of concentration, it is much easier for a child to apply this technique and not an adult, for the imagination that we have children compared to adults, who with the passage of time are losing little by little.BALLOON TECHNIQUESteps:1.-We have to be in a comfortable and relaxed position.2.-We close our eyes and perform two deep breaths.3.-We identify the pain or discomfort that we have at that moment.4.-We are going to give a name to that malaise, for example; I’ll call my neck pain (pain).5.-Then we will imagine that word in our mind, what color is drawn ?, Usually people associate the word pain with black or gray.6.-All this we do with our eyes closed at all times.7.-Then imagine that each letter of the word pain has under it a small key or a tap like a sink.8.-Then imagine that we open that key and empty all the color with which we imagine the word pain, whether black, gray, or any color that we have thought. Only the hollow letters will remain, without any color inside.9.-Now we are going to fill those letters with light colors, preferably pastel colors, blue, pink, purple, green, the color that we like the most, but they should be light colors.10.-In continued we are going to imagine that each letter of the word pain is tied to a small balloon and that they are floating little by little until they disappear from our sight.11.-After we open our eyes and feel the results.In this technique I did it with my sister, it took about 15 minutes to do it, we did not feel any change immediately, but knowing the instructions without having to read them, little by little we performed the exercise again until we really felt a change in our discomfort . It really is a much easier exercise for a child than for an adult, for the degree of imagination that we can have children.  TECHNIQUE TO RETAIN INFORMATION ABOUT SOME TEXT THAT WE ARE READING. Steps: 1.-Relax your body and take a couple of deep breaths. this will give us more lucidity. Our neurons will have more oxygen. By having greater lucidity you have more energy and are more receptive to learn. Your brain switches to alpha waves, which allow faster learning and better memory.two.- . Send an order to your brain: “I concentrate”, “I learn fast”, “My mind records what I read”. Make your own phrase to direct your mind. Breath deeply.3 .- Once prepared for reading we can start and this will lead us to understand the reading with the two hemispheres (Cerebral Hemispheres), ie; On the one hand, logically understand the content and on the other, feel it and interpret it.

 

Results

Neuro-linguistic programming techniques helped me to realize the incredible potential of my brain, and that it is enough to give it the right stimulus to achieve what I set out to do.

Discussion

Conclusions

The techniques of NLP (Neurolinguistic Programming) used frequently, help and stimulate the brain to have a greater neuronal activity, in order to solve problems in a faster and more efficient way, the processes that the neurolinguistic programming includes helped me to improve certain aspects of my brain. daily life, thus having a better way than perhaps without the knowledge of neurolinguistic programming I would not have imagined that there were other ways of seeing and analyzing problems.

Bibliography

* Manual of NLP TechniquesStrategies in Neurolinguistic ProgrammingLaura Elena ArmasCoral Von Ruster* www.estrategiaspnl.com* Borgo, A. J. (2006). Neurolinguistic Programming: The mirage for executives. The Skeptical Eye. http://www.elojoesceptico.com.ar/revistas/eoe06/eoe0605* Poffel, S.A., & Cross, H.J. (1985). Neurolinguistic programming: A test of the eye-movement hypothesis. Perceptual And Motor Skills, 61, 3